Mám úzkosti, ale bez diagnózy. Takže... je vlastně nemám?

Poslouchám podcast "Vyhonit ďábla", epizodu o úzkostech. Poslouchám zkušenosti dívek, které mi velmi připomínají zkušenosti vlastní. Poslouchám detaily, které nikdo kromě lidí, co si záchvat úzkosti zažil, neví, a hrnou se mi slzy do očí. Jediné rozdíly, kterých si všímám, je to, že jsem odbornou pomoc vzdala po první psycholožce. Že jsem zažila i záchvat tak intenzivní, kdy jsem měla křeče v končetinách a nemohla jimi půl hodiny pohnout. A že na rozdíl od dívčiny nemám žádnou oficiální diagnózu.


Přestože nemám žádnou diagnózu od psychiatra, svým vlastním hledáním a sebevzděláváním jsem si odvodila, že se moje stavy nejvíce podobaly (a stále občas podobají) smíšené úzkostně-depresivní poruše, což však používám převážně pro sebe a porozumění svým symptomům. Na internetu jsem zvyklá říkat svým stavům úzkosti, přestože nejsem diagnostikovaná, avšak předpokládám, že zažívat zhruba tři roky záchvaty úzkosti a další symptomy není zcela normální pro člověka bez této duševní poruchy. V offline životě tyto stavy nazývám pouze "je mi špatně", jelikož ačkoli se už nestydím o svém mentálním rozpoložení psát na internetu, mluvit mi o tom stále nejde. Takže když se matka ve tři ráno vzbudí kvůli mému brouzdání po domě a ptá se mě, co dělám, vymlouvám se na pocit na zvracení, který sice mám, ale vím, že zvracet nebudu, protože už měsíce chodím spát s prázdným žaludkem, aby moje záchvaty úzkosti uprostřed noci neměly ještě horší průběh.


To je pravděpodobně i jeden z důvodů, proč jsem nevydržela chodit k psycholožce. Nedokázala jsem jí říct ani třetinu toho, co se mi vlastně děje a dělo, takže vlastně nemohla zohlednit všechno a řádně pomoci. Pořád většinu z toho nedokážu říct nahlas, v tom je psaní fajn. Na Twitteru lidi ví možná tak půlku. Tak kdybych možná psycholožce prozradila svůj Twitter, neřekla by mi po půl roce, že už ji nepotřebuju.


Každopádně víc než psycholožka a lidi okolo mě, kterým jsem o svých záchvatech pověděla, mi dokázal pomoct nejvíce můj vlastní výzkum. Načetla jsem si, co to jsou záchvaty paniky, jak se projevují úzkosti, jaké jsou možné diagnózy, ale hlavně jsem potřebovala zjistit, jak se s tím vypořádat. Díky tomu si myslím, že teď by mi oficiální diagnóza už nic moc nepřinesla, že už by mi doktoři asi neřekli nic moc nového. Maximálně by mi mohli předepsat prášky, které by mi pomohly necítit se jako v křeči 24/7. Ale sama se s každým dalším záchvatem učím, co mi pomáhá nebo co mi naopak úzkost způsobuje.


Občas se objeví tweet nebo článek o tom, jak lidi používají slova jako "deprese", "úzkosti", "OCD" a podobné pro popsání jejich problémů, a jak to vlastně znehodnocuje pocity lidí, kteří jsou opravdu diagnostikovaní těmito poruchami. A musím říct, že ačkoli to dává smysl a z části souhlasím, po svých zkušenostech nemůžu souhlasit úplně. Jednak je velmi složité diagnostikovat psychickou poruchu, ať už z hlediska samotného rozeznávání symptomů nebo z dostupnosti konzultace s odborníky, jednak mi nepřijde správné rozhodovat za ostatní, jak se cítí. Věřím tomu, že obzvlášť v dnešní době, kdy je s psychickými poruchami zacházeno jako s jakýmsi trendem, hodně zejména mladých lidí používá toto názvosloví nesprávně. Každopádně tvrdit někomu, že jeho pocity nejsou validní jen proto, že nebyl diagnostikován, to je jak kdybych já někomu tvrdila, že nezažil panický záchvat, pokud kvůli tomu jako já na půl hodiny nezkolaboval a nezavolal si záchranku. Stejně jako panické záchvaty mohou být různě intenzivní, tak psychická onemocnění se mohou projevovat různě a člověk je hlavně jinak vnímá a tvrdit mu, že to tak nemá, mi nepřijde ok.


Chápu vás, co vás to štve, taky mi přijde zvláštní a hlavně nekorektní, když někdo své chvilkové stresové vypětí nazve panický záchvat. Avšak brát vážně pouze případy, kdy je člověk diagnostikovaný psychiatrem, a abychom mu jen v tom případě věřili jeho psychické problémy, to se mi taky teda nepozdává.

6 komentářů:

  1. A co ti způsobuje tyto stavy?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To kdybych věděla... Někdy je to stres, někdy emocionální vypětí, někdy se prostě jen tak probudím uprostřed noci a mám panický záchvat, někdy se nedokážu najíst normálně pár dní, někdy mám palpitaci xkrát za den a prostě nevím, co to způsobilo. Už jsem si odvykla hledat příčiny, jelikož to může být cokoli nebo taky vůbec nic, a snažím se prostě s tím pracovat, když to přijde.

      Vymazat
  2. Občas taky mívám podobné stavy, ale zkouším tomu se nepoddávat. Většinou mi to vyvolávají strachy určitých věcí. Teď nejvíce ten virus, který tu vypukl, ale zkouším s tím bojovat a zkouším prostě používat pozitivní myšlení. A když mám dobré lidi kolem sebe, který mě podpoří a pomůžou je to fajn :)
    Snad to bude taky lepší :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přeju hodně štěstí, dnešní situace s celou pandemií těmto pocitům vůbec nepřidává, tomu naprosto rozumím. Jsem ráda, že lidé kolem tebe tě podporují, je to velká pomoc <3

      Vymazat
  3. Ahoj, jedním dechem jsem přečetla všechny tvé články a notnou chvíli jsem přemýšlela, jestli jsem je náhodou nepsala já..jako vážně. Já - absolventka osmiletého gymnázia, absence nějakýho konkrétního snu, tak asi nějaký pseudoobor na VŠ,pak se asi uvidí, pokud to jako dám, nulová motivace... hypochondrie celých 8 let na gymplu,psychosomatizace, panický ataky, hledání smyslu života, problematické vztahy doma...k tomu introvert s nedostatkem energie a pevné vůle, neboť nevím, za čím se hnát. Poslední dobou se snažím hledat za vším ten kýžený pocit - jak se budu cítit, až to budu mít..a zjišťuji, že všechny ty věci, o kterých společnost tvrdí, že jsou úžasný a že ony mají být mym cílem, jsou jen prázdný pojmy, protože já za nima NIC NECÍTÍM (titul, nějaká práce kdesi, nové auto...) Je fakt směšný, jak lidský druh své žití odkládá... až bude něco lepšího, tak mi bude líp ��

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Často si přijdeme sami, pak se ale na internetu objeví lidé, co to mají úplně stejně, a i přesto, že jim tyto zkušenosti nepřejeme, cítíme se konečně pochopeni. Asi si každý musíme najít vlastní způsob, jak se vypořádat se životem a kde najít motivaci k tomu to všechno prostě nevzdat, protože něco v nás umřít prostě nechce, i přes všechny starosti a bolesti, které prožíváme. Možná je pro nás odpovědí odprostit se od ideálů, které nastavila společnost, a najít si svoje vlastní uspokojení. Nemusí to být velké sny a perfektní rodina a karierní růst. Může to být mít vlastní malý byt, kam se mohu po práci vrátit a číst si knížku, můžu relaxovat místo toho, abych se neustále zlepšovala a pracovala na svých gólech. Protože náš cíl může být i poklidný život s čajem a knížkou s minimem stresu z prokrastinace a honbou za lepším životem, který nám nedovoluje si užívat ten život, co už máme teď. Přeju hodně štěstí <3

      Vymazat